Varsel om økning av felleskostnader f.o.m 15. januar 2024

Postet av 0007 Nye Ilaløkken Sameie den 19. Des 2023

Styret har i samråd med OBF besluttet at felleskostnader må heves med 20 % f.om. januar 2024.

Som de fleste er kjent med har prisøkningene vært svært høye det siste året. Kommunale utgifter alene økes med 17 %. Videre kjenner alle til de mange økningnene av styringsrenten, ikke minst dagens siste økning. Samlet sett har den generelle prisøkningen svekket sameiets økonomi betydelig. For å unngå en høyere økning enn 20 % har styret utsatt det (nødvendige) vedlikehold som lar seg gjøre til 2025.

Med denne økningen går regnskapet akkurat opp slik kostnadsnivået er antatt å være i 2024. Ved ytterligere prosjekter eller økninger i prisnivå, herunder etappe II av rehab av rørstammer, vil kostnadene måtte økes igjen. Denne økningen innebefatter imidlertid renter og avdrag som vil påløpe fra nytt lån som finansierer vindusprosjektet.

Den gode nyheten er at prosjektet med salg av loftsareal til seksjonseiere i 3. etasje ser veldig lovende ut. Videre plan i prosjektet vil legges frem på årsmøtet. Når dette prosjektet er i mål og loftsareal selges vil det medføre flere millioner i inntekt til sameiet, som kan benyttes til f.eks. å betale ned fellesgjeld og styrke sameiets økonomi i betydelig grad. I tillegg til dette spås det stabilisering av styringsrenten, og nedgang mot slutten av 2024, som vil redusere kostnader i noen grad mtp. de lån sameiet har.

--
Med vennlig hilsen

Fanny Anne Bardoz

På vegne av styret Nye Ilaløkken Sameie




Påminnelse om forbud mot parkering

Postet av 0007 Nye Ilaløkken Sameie den 9. Nov 2023

Alle seksjonseiere er varslet om vårt sameies parkeringsreglement. Dette følger videre av oppsatte skilter i sameiet. Det har nylig kommet mer tydelig skilting som viser at det er et forbud mot parkering i vår bakgård, med unntak av særskilt tillatelse.  Det innebærer en begrenset adgang til synlig av/på-lessing, samt parkering etter  særskilt parkeringstillatelse etter søknad til styret (og påfølgende registrering - elektronisk) i særlige tilfeller (herunder oppussing mv.), i begrensede perioder.


All annen parkering medfører risiko for å bli ilagt bøter av vårt parkeringsselskap P-Service. All inntekt fra bøter går til P-Service, ikke til sameiet, og P-Service skal kontaktes v spørsmål rundt bøter.


Rutiner fra 15. november v/ søknad om særskilt tillatelse:
-Send e-post til styret@ilalokken.no god tid i forveien. V/ henvendelser samme dag kan det ikke garanteres at tillatelse utstedes. I e-post må formål/begrunnelse for særskilt parkeringstillatelse fremkomme, ditt navn, adresse og registreringsnr. (skilt) til den aktuelle bilen som skal stå parkert i bakgården.




Takk!

-Styret 




Første faktura for varslet kapitalinnhenting ifbm. rehabilitering av rørstammer sendes ut i dag

Postet av 0007 Nye Ilaløkken Sameie den 7. Sep 2023

Info og varsling:

TT skal varsle alle beboere med skriv om hva som skal gjøres, når det skal gjøres og hva som kreves av beboer i denne forbindelse.  

I forkant av beboervarsel oppsettes kort informasjon på oppslagstavler i oppgangene.
TT sender info til hver seksjon 1 uke før befaring forbefaring. Det er i denne forbindelse det også innhentes nøkler til seksjonen.


De- og remontering av utstyr som må fjernes ifm. strømpetrekking:

Kostnadene ifm. de- og remontering av utstyr som må fjernes ifm. tilkomst til rørene er seksjonseierens ansvar. I praksis er det slik at TT fakturer sameiet, som viderefakturerer den enkelte seksjonseier.


Jeg vedsetter også fremdriftsplanen, som det sikkert blir flere spørsmål om.

Og så vedlegger jeg en sammenfattet oversikt over hvilke seksjoner (26 av våre 106 i denne første etappen) som blir berørt.




Varsel om sirenetest m vår leverandør Elotec 5 & 6 september

Postet av 0007 Nye Ilaløkken Sameie den 22. Aug 2023

5 & 6 september vil det gjennomføres test av vårt brannsikringssystem av vår leverandør, Elotec. 


  • Det vil på ulike tidspunkter gjennomføres sirenetest overnevnte dager, planlegg for dette og vit at det ikke er brann i bygget, men en test som vil medføre støy på dagtid disse datoene


1 Kommentar

Varsel om behov for kapitalinnhenting ifbm prekært vedlikehold

Postet av 0007 Nye Ilaløkken Sameie den 6. Jun 2023

Styret har etter vedlikeholdsplanen fått utredet behov for rehabilitering av stammer som går igjennom seksjonene (avløp mv.). Disse er omkring 100 år gamle og gjennomgangen til våre fagfolk viser at det er prekært å få gjennomført rehabilitering på enkelte av disse allerede i år. Det har allerede vært kostbare skader som har oppstått i år grunnet tilstanden til disse stammene, og det er påregnelig med lignende skader dersom det ikke foretas utbedring så fort det er mulig. Det vil si helt tette rør som kan medføre vannskader, og kostbart rørleggerarbeid for å utbedre disse skadene. I tillegg vil komme betydelige kostnader når flere leiligheter ikke vil være beboelige i lengre perioder.


Styret har derfor i kraft av vår vedlikeholdsplikt besluttet å gjennomføre dette tvingende vedlikeholdet på de stammene som er i aller dårligst stand. Dette vil koste 1,25 millioner, noe som det ikke er rom for i vårt eksisterende budsjett. Det betyr at vi er nødt til å finansiere dette på en annen måte. Ettersom summen er relativt lav (når man deler den på 106 seksjoner i henhold til eierbrøk) mener styret at det er mest formålstjenlig med kapitalinnhenting. Beløpet hver seksjon vil måtte betale er relativt lavt, og det vil lønne seg å ikke ta opp nok et lån for et såpass lite beløp.


Prosjektet vil ha oppstart i september, styret vil fordele kapitalinnhentingen over perioden frem til dette slik at det blir overkommelig for seksjonseiere. Dette innebærer at kapitalinnhentingen vil kreves inn via to faktura fra OBF (vår forretningsfører), første forfall planlegges i juli, og siste i september. Beløpet avhenger av din eierbrøk, denne kan finnes i vedlagt oversikt. Et lite tillegg vil tilkomme for prosjektledelse, oppdatert informasjon vil komme så fort avtale er inngått.


Styret er av den oppfatning at dette er beste løsning når det kommer til finansiering. I videre årsbudsjett vil det legges inn en større løpende vedlikeholdspost som er ment til å dekke slikt, noe som igjen vil reflekteres i felleskostnadene som vil øke for å styrke likviditet i fremtiden.


Dersom mer enn 10% av seksjonseierne uttrykkelig protesterer på denne finansieringsmodellen vil styret avholde ekstraordinært årsmøte hvor det kan stemmes over finansieringsmodell, men vi gjør oppmerksom på at en løsning hvor det tas opp ytterligere lån vil innebære økt fellesgjeld og løpende felleskostnader for seksjonseierne. Fristen for innsigelser settes til 15. juni 2023.


Styret i Nye Ilaløkken Sameie




11 Kommentarer

Vårdugnad - siste frist til å fjerne personlige eiendeler fra fellesareal!

Postet av 0007 Nye Ilaløkken Sameie den 14. Mai 2023



Viktig melding: De som har personlige eiendeler i fellesareal fremdeles bes om å fjerne disse innen tirsdag - ellers vil de kastes! Sameiet tillater ikke oppbevaring på denne måten, dette er noe som evt må søkes styrer og gis kun for kortere perioder. Med det sagt: tusen takk til alle som deltok på dugnad i år! Fantastisk innsats ♻️✨️ alle iSekk/containere ved 63 er nå fulle, ber om at det ikke kastes noe mer i disse! Vi får en ny kontainer for å laste resten som det ikke var plass til om ikke lang tid, der kan vi også kaste resten fra 73 og 65 hvor det gjenstår mye i fellesareal på loft og i kjeller. Gir beskjed når container kommer, og håper en del har tid til å hjelpe å kaste da går det veldig raskt! Grunnet mye søppel og rot som gjenstår i fellesarealer som må ut ber jeg om at det ikke kastes egne ting utover dette i ny container 🤗 God søndag fra styret 🌻



Dugnad + varsel om byggearbeider

Postet av 0007 Nye Ilaløkken Sameie den 27. Apr 2023

Kjære seksjonseiere i Nye Ilaløkken Sameie.

Styret har nå satt opp varsel om byggearbeider + informasjon om dugnad døren i alle oppganger. Bes om at alle leser dette og melder seg på dugnad! Av 106 seksjoner er det pt. nå kun 10 påmeldte på google regnearket, inkludert styrets medlemmer:

 https://docs.google.com/spreadsheets/d/1kVsFOyPNxRGFY2kUuMRWOsK3DnpeYlToGJjnZwqglZY/edit#gid=0

Dette er rett og slett ikke nok folk til alt som må gjøres på dugnad! Håper på deltakere fra alle oppganger, mangler deltakere i følgende oppgang: 79, 75, 53 samt en del andre :) 

Denne uken bygges gjerder for å beskytte nye vekster i forhagen, det settes videre opp blomsterkasser for å redusere muligheten for å kjøre fort i bakgården, samt bommer som del av sikkerhetsarbeidet ifbm regulering av biltrafikk i bakgården. Dette er del av planen som ble vedtatt på årsmøtet, viser til protokollen i sin helhet for mer utfyllende forklaring av disse arbeidene.


Vennlig hilsen

Styret i Nye Ilaløkken Sameie 




Varsel om økte felleskostnader f.o.m mars 2023

Postet av 0007 Nye Ilaløkken Sameie den 1. Feb 2023

I 2022 betalte seksjonseierne til sammen inn ca. 3.640.000 til dekning av felleskostnader.
Dette beløpet skal økes for å kunne budsjettere mer realistisk fremover.

Årsmøtet 27.09.22 vedtok at rehab. bunnledninger skulle finansieres ved felles låneopptak.
Sameiets tidl. lån i DNB er derfor blitt refinansiert sammen med lån til bunnledningene, til ett lån i Handelsbanken på totalt 9.025.000. Årlig økning av renter og avdrag fra 2022 blir ca. 170.000.

Dette tilsvarer en økning i felleskostnad på ca. 4,5 %.


Felleskostnad burde i tillegg økes med 6% for å kompensere for at "alle andre" indeks-regulerer, kfr. at KPI har steget med 5.9% fra des 2021 til des 2022.
Disse to økningene gir samlet felleskostnad på ca. 4.000.000, dvs. «overskudd» på ca. 710.000.
Vel å merke før posten vedlikehold er vurdert.


OBF melder at vedlikehold generelt bør budsjetteres med 2 o/oo av bygningsmassens verdi.
Iht. If forsikring er verdien hos oss 380.000.000. Vedlikeholdsposten vår burde da være på ca. 760.000. Dette alene er argument godt nok for å heve felleskostnad i budsjett 2023 med (avrundet) 10%.


Vedtak:
Felleskostnad heves med 10% med virkning så snart som mulig iht. vedtektene, det vil si fra mars 2023.


Vedtatt, 4 mot 0 stemmer




Høringsrunde husordensregler

Postet av 0007 Nye Ilaløkken Sameie den 1. Feb 2023

Kjære alle seksjonseiere i Nye Ilaløkken Sameie,


Vedlagt er styrets forslag til nye husordensregler. Et endelig forslag legges frem på årsmøtet i mars. Før den tid åpner vi for innspill via e-post eller naborom: styret@ilalokken.no Innspill kan inngis frem til 15. februar 2023.


Vennlig hilsen Styret



1 Kommentar

Velkommen til Naborom!

Postet av 0007 Nye Ilaløkken Sameie den 13. Jan 2023

Hei! 

Styret i Nye Ilaløkken sameie går over til å bruke Naborom som kommunikasjonskanal med beboere.

Naoborom har flere funksjoner, vi vil fremheve noen av disse:

  • I Naborom kan vi kommunisere raskt med beboere og motsatt, det er en app som gjør dette enkelt å bruke 
  • Vi kan sende ut SMS direkte til beboere ved behov, både til enkeltpersoner,  oppganger og alle i sameiet, det samme gjelder e-post. På denne måten når vi ut raskere enn på Facebook.
  • Beboere kan "bli venner", dvs legge til hverandre for å kommunisere sammen om stort og smått.
  • Det skal tilgjengeligjøres guider om oppussing, forsikringskrav mv. slik at styret vil nå bredere ut med informasjon og bruke mindre tid på å gi ut informasjon på e-post til de som skal selge, ønsker å gjøre ikke søknadspliktige endringer i  mv.


Mer info kommer!